Dossier Rhijnvreugd
Rhijnvreugd, zo heet het kleine straatje in de hoek van onze wijken, in de bocht van de Willem van der Madeweg en de Hoge Rijndijk, waar nieuwbouw is gepland. Er is overigens ook Rhijnvreugd over de grens met Zoeterwoude.
Voorlichtingsbijeenkomst november 2023
Verslag informatie/inloopbijeenkomst Rhijnvreugd
Op dinsdag 14 november 2023 is er voor het project Rhijnvreugd en het verkeersproject Willem van der Madeweg-Hoge Rijndijk opnieuw een inloopbijeenkomst georganiseerd. De bijeenkomst is in de directe omgeving van het plangebied georganiseerd: Huis van de Buurt, Matilo in de wijk Roomburg.
Het doel van deze bijeenkomst was tweeledig: bewoners en belanghebbenden informeren over de aanstaande bestemmingsplanprocedure om de woningbouwontwikkeling en de bedrijfsuitbreiding mogelijk te maken. Daarnaast was het de insteek om omwonenden en belanghebbenden te raadplegen over de diverse ontwerpen van de woningbouw, bedrijfsuitbreiding en het verkeersproject.
Beide initiatiefnemers Vink en Verhagen waren ook op 14 november aanwezig. Verhagen presenteerde met tekeningen de plattegrond van de toekomstige uitbreiding.
Ontwikkelaar Vink had de woningbouw Rhijnvreugd verder uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp en presenteerde dit ontwerp op een drietal grote panelen. Het woningbouwplan omvat 75 woningen met een mix van grondgebonden koopwoningen, sociale en middeldure huurwoningen en parkeerplaatsen op het toekomstige eigen terrein. Het parkeren voldoet aan het parkeerbeleid van de gemeente. Het bedrijf Verhagen heeft ruimte nodig en kan zo uitbreiden met een nieuw bedrijfsgebouw. Het ontwerp is uitgewerkt tot een concept voorlopig ontwerp.
Daarnaast heeft de gemeente plannen om de kruising Willem van der Madeweg-Hoge Rijndijk anders in te gaan richten. Door middel van een tekening is de stand van zaken getoond.
Het was een rustige inloopbijeenkomst met circa 40-45 bezoekers. Een aantal aanwezigen had vragen over de invulling van het openbare gebied naast de uitbreiding van Verhagen en hoe het toekomstig fietspad en water worden aangelegd. Verder zijn er zorgen geuit over de snelheid van automobilisten op de Hoge Rijndijk en of de ontsluiting voor Rhijnvreugd functioneert. Er zijn een aantal opmerkingen gemaakt over de parkeeroplossing en dat er meer parkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd. Ook werd geopperd om het parkeerevenementen Matilo te verharden en te benutten voor extra bezoekersparkeren voor Rhijnvreugd.
Alle vragen die zijn gemaakt zijn ter plaatse beantwoord. Een aantal aanwezigen heeft ook vragen en opmerkingen achtergelaten en de opmerkingenkaarten ingevuld. Deze vragen en opmerkingen zijn in een tweekolommenstuk gezet met daarbij een reactie.
Na de informatiebijeenkomst worden de ontwerpen en informatie op de webpagina Rhijnvreugd van de gemeente Leiden gezet: Rhijnvreugd – Gemeente Leiden.
Vervolg
Op de website van de gemeente zullen we ook aankondigen dat het ontwerpbestemmingsplan is gepubliceerd. Gedurende een periode van 6 weken heeft een ieder de mogelijkheid een zienswijze in te dienen op dit ontwerpbestemmingsplan. Op de webpagina van dit project zorgen we voor een link.
Start bouw is voorzien in het tweede kwartaal 2025. Het verkeersproject start anderhalf jaar later, afhankelijk van of er beroep en bezwaar wordt ingediend. Als dat het geval is zal het verkeersproject later starten.
Achtergrond
De gemeente heeft eind 2017 gronden en woningen gekocht van het Rijk. Hierna hebben Vink, Verhagen en gemeente gezamenlijk gewerkt aan plannen voor het projectgebied Rhijnvreugd. Voor dit project heeft de gemeenteraad al in 2019 een Nota van Uitgangspunten vastgesteld. Op basis hiervan is de haalbaarheid van de plannen onderzocht en is vooral gekeken naar een passend programma voor de woningbouw en bedrijfsuitbreiding van Verhagen en bijbehorende onderzoeken naar bijvoorbeeld verkeer en
bodem. De gemeente, Vink en Verhagen hebben in deze periode onderzocht of de plannen haalbaar zijn. In maart 2023 zijn de overeenkomsten tussen gemeente en initiatiefnemers getekend. Daarna heeft de gemeenteraad in mei 2023 ingestemd met het openen van een grondexploitatie voor dit project.
Eerdere bijeenkomst
Op 18 april 2023 zijn bewoners geïnformeerd over de bereikte mijlpalen en dat de getekende overeenkomsten aanleiding vormen voor vervolgstappen in dit project. Tijdens deze bijeenkomst zijn door Vink en Verhagen de eerste schetsontwerpen gepresenteerd en konden de aanwezige omwonenden en belanghebbenden hiervan kennis nemen en vragen stellen over de woningbouw en bedrijfsuitbreiding. Daarnaast heeft de gemeente de omwonenden een eerste keer geïnformeerd over de plannen om de kruising Willem van der Madeweg-Hoge Rijndijk anders in te gaan richten. Hierbij hebben we de aanwezigen geïnformeerd over een ontwerpbestemmingsplan dat we met de initiatiefnemers Verhagen en Vink in procedure willen brengen om al deze ontwikkelingen mogelijk te maken.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van deze brief? Bel dan met de gemeente Leiden, tel. 14 071 – keuze 4 (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur) of gebruik het formulier op www.leiden.nl/contact.
Na de informatiebijeenkomst zetten we de ontwerpen en informatie op de webpagina Rhijnvreugd van de gemeente Leiden: Rhijnvreugd – Gemeente Leiden
Hieronder staat een aantal plaatjes. Klik op het plaatje, dan wordt het origineel geopend. Deze originelen zijn veel gedetaileerder dan het plaatje zelf.
Uitkomst voorlichtingsbijeenkomst Rhijnvreugd
Op 18 april 2023 was er een voorlichtingsbijeenkomst over de plannen rondom Rhijnvreugd
Verslag informatie/ bewonersbijeenkomst project Rhijnvreugd d.d. 18-04-2023
(Locatie: huis van de Buurt Matilo) (opgesteld door de gemeente Leiden)
Aanleiding
Op het terrein van Rhijnvreugd, aan het begin van de Hoge Rijndijk, ter hoogte van de Willem van de Madeweg, staan verouderde bedrijfsgebouwen en verouderde woningen. De gemeente wil deze plek, langs rijksweg A4 en tussen de Hoge Rijndijk en de Oude Rijn, ontwikkelen tot een woongebied. Het plan voor Rhijnvreugd bestaat uit het bouwen van huurappartementen en grondgebonden woningen. Deze ontwikkeling valt samen met de wens van het bedrijf Verhagen aan de Hoge Rijndijk om uit te breiden. Ook wordt de verkeerssituatie van het kruispunt verbeterd.
Het plan om van deze plek een woongebied te maken, begon met de aankoop van de 6 verouderde woningen in 2018 door de gemeente. Voor Rhijnvreugd begint nu een volgende fase. Om het gebied Rhijnvreugd te gaan ontwikkelen, heeft het college van burgemeester en wethouders in april 2023 besloten om een overeenkomst te sluiten met ontwikkelaar Vink en het Leidse bedrijf Verhagen. Het college wil de gronden en het gebouw aan de Hoge Rijndijk 352 kopen en aan de gemeenteraad voorstellen het krediet hiervoor te geven en een grondexploitatie te openen.
Doel
Voor het project, dat ook wel bekend staat onder de naam Rhijnvreugd heeft de gemeenteraad al in 2019 een Nota van Uitgangspunten vastgesteld. Op basis hiervan zijn de eerste plannen opgesteld. Daarna is het stil gebleven. De gemeente, Vink en Verhagen hebben lang de tijd genomen om te kijken of de plannen haalbaar zijn. Dit heeft ertoe geleid dat alle partijen het dit voorjaar met elkaar eens zijn geworden over hoe de ontwikkeling plaats kan vinden. De afspraken hierover zijn in diverse overeenkomsten vastgelegd.
Daarnaast zijn er eerste bouwplannen opgesteld. Vink heeft een woningbouwplan voor 74 woningen met vooral sociale- en middeldure huurwoningen en parkeerplaatsen op het toekomstige eigen terrein. Het bedrijf Verhagen kan naast het eigen terrein uitbreiden.
De gemeente heeft plannen in voorbereiding om de kruising Willem van der Madeweg-Hoge Rijndijk anders in te gaan richten en dit eerste ontwerp laten we graag zien. Uiteindelijk willen we eind dit jaar een ontwerpbestemmingsplan in procedure brengen om al deze ontwikkelingen mogelijk te maken. Daarom willen we het participatietraject weer starten. We vinden het belangrijk om uw mening over de plannen te horen.
Achtergrond
De informatie/ inloopbijeenkomst vond plaats in huis van de buurt Matilo. De bijeenkomst had het karakter van een inloopbijeenkomst en duurde van 17.00 – 19.00 uur.
Er zijn ca. 30 – 40 bezoekers langs geweest. De sfeer was rustig en positief. Er waren een 7-tal medewerkers van de gemeente aanwezig. Tevens waren er medewerkers van het bedrijf Verhagen en het bouw- en ontwikkelbedrijf Vink. Over het algemeen waren bewoners tevreden dat de gemeente en ontwikkelaars in een vroeg stadium de eerste ideeën presenteert.
Meest gestelde vragen
Samenvatting van de meest gestelde vragen. De erfafscheiding tussen nieuwbouw en bestaande bouw, parkeren, geluidsnormen en de vraag of wegvakken en opstelplekken voldoende ruimte hebben.
Vervolg
Alle opmerkingen en vragen zijn voorzien van een reactie in een tweekolommenstuk. Net als dit verslag wordt het tweekolommenstuk anoniem geplaatst op de website van de gemeente Leiden. Op basis van de opmerkingen wordt verder gewerkt aan het voorlopige ontwerp voor dit project. Na de zomer van 2023 is een nieuwe inloopbijeenkomst voorzien om het ontwerp te presenteren en te tonen wat er met de opmerkingen is gedaan.
Start bouw is voorzien in het voorjaar van 2025. Het verkeersproject start anderhalf jaar later, afhankelijk van of er beroep en bezwaar wordt ingediend. Als dat het geval is zal het verkeersproject later starten.
Voorlichtingsbijeenkomst Rhijnvreugd
In het Leidsch Dagblad van 6 april 2023 staat een kort artikel over het bouwproject Rhijnvreugd.
Klik hier voor het artikel.
Het lange tijd gestrande bouwproject Rhijnvreugd is vlotgetrokken. Met de aan- en verkoop van stukken grond tussen de drie partijen is de weg vrij voor de bouw van 74 woningen. Burgemeester en wethouders hebben besloten de benodigde contracten en overeenkomsten te tekenen.
De provincie Zuid-Holland subsidieert het woningbouwproject met 261.000 euro, maar dat is voor de gemeente niet genoeg om uit de kosten te komen. Om de vervuilde grond schoon te kunnen opleveren, legt zij er nog 464.000 euro op toe.
Het project is genoemd naar een rijtje zwaar vervallen huizen dat voor de nieuwbouwplannen gesloopt wordt. Nu de projectontwikkelaar dit en een hele trits aanliggende kavels in bezit krijgt, verrijzen er 74 woningen. Daarvan gaan er 30 naar woningcorporatie Portaal, die ze in de sociale sector verhuurt. Nog eens 30 krijgen een ’middeldure’ huur en de resterende 14 zijn koopwoningen.
Als gevolg van de deal krijgt Verhagen, leverancier van reinigingsapparaten, aan de andere kant van de Hoge Rijndijk de grond in bezit waar het kan uitbreiden. Die wens hield het project lange tijd tegen. De gemeente zag er niets in, maar kiest nu dus toch eieren voor haar geld.
Bewonersbrief van 6 april 2023
De bewoners van de Hoge Rijndijk hebben van de gemeente Leiden een brief ontvangen waarin ze worden uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de inloopbijeenkomst die georganiseerd wordt op 18 april van 17.00 tot 19.00 uur. De inloopbijeenkomst vindt plaats in Huis van de Buurt Matilo, Zaanstraat 126 in Leiden.
De gemeente Leiden, projectontwikkelaar Vink en het bedrijf Verhagen hebben een ontwikkelingsplannen opgesteld. De gemeente is van mening dat men nu in een stadium beland is dat men de plannen met de bewoners uit de omgeving wil delen.
In 2019 heeft de gemeenteraad een Nota van Uitgangspunten vastgesteld. Op basis daarvan zijn de eerste plannen opgesteld. Daarna is het stil gebleven. De drie partijen hebben de tijd genomen om te kijken of de plannen haalbaar zijn. Dit heeft ertoe geleid dat alle partijen in dit voorjaar het met elkaar eens zijn geworden over hoe de ontwikkeling plaats kan vinden. De afspraken hierover zijn in diverse overeenkomsten vastgelegd.
Daarnaast zijn er eerste bouwplannen opgesteld. Vink heeft een woningbouwplan voor 74 woningen met vooral sociale- en middeldure huurwoningen en parkeerplaatsen op het toekomstige eigen terrrein. Het bedrijf Verhagen kan naast het eigen terrein uitbreiden. De gemeente heeft plannen in voorbereiding om de kruising Willem van de Madeweg – Hoge Rijndijk anders in te gaan richten en dit eerste ontwerp wil de gemeente laten zien. De gemeente il aan het einde van het jaar een ontwerpbestemmingsplan in procedure brengen om al deze ontwikkelingen mogelijk te maken. Dat is de reden dat de gemeente het participatietraject wil starten. De gemeente wil de mening van de bewoners uit de omgeving horen.
Op 18 april kan het schetsontwerp bekeken worden en kunnen er vragen worden gesteld aan de vertegen-woordigers van de drie partijen, die aanwezig zijn.
Vragen aan de gemeente Leiden kunnen gesteld worden via telefoonnummer 14 071, keuze 4 of via www.leiden.nl/contact
[dit bericht is opgesteld naar aanleiding van de bewonersbrief]
Nieuwbouwprojecten in Leiden: Rhijnvreugd – Utrechts Jaagpad
Het Leidsch Dagblad van 20 januari 2021 geeft een overzicht van de nieuwbouwplannen in Leiden. Torens worden hierbij niet geschuwd. Leiden wil tot 100 meter de lucht in. Onze wijk komt 3 maal op de kaart voor: twee maal op het Utrechts Jaagpad en één maal bij Rhijnvreugd.
Klik hier voor het artikel.
Uit het Leidsch Dagblad van 20 januari 2021
Wel fan of geen fan van torens? Dat is de vraag
Leiden wil tot 100 meter de hoogte in
WOONITOR Leidse nieuwbouwprojecten op de kaart
Vóór 2030 wil het Leidse stadsbestuur nog duizenden woningen bijbouwen. De gemeente wil daarbij de lucht in, maar of Leidenaars dat ook zien zitten? Inwoners van de stad konden afgelopen week hun mening geven over hoogbouw tijdens de ’Leidse week van de hoogte’.
Nina Eshuis
Ik denk dat Leiden vol is, het was afgelopen weekend ook al filewandelen in het Singelpark
LEIDEN „Zullen we maar gewoon beginnen? Het is al drie over”, zegt ’stadmaker’ Gijsje Jacobs van bureau Maakdestad tegen de andere schermen. Jacobs is door de gemeente gevraagd om de ’Leidse week van de hoogte’ te begeleiden. Afgelopen week konden Leidenaars hun mening geven over woontorens in de stad middels een enquête en vijf ’digitale stadsgesprekken’ met gemeentelijk stedenbouwkundige Leon de Laat.
Op dinsdagmiddag zijn er vijf bewoners die wel wat kwijt willen. De gemeente wil graag met ze ’van gedachten wisselen’ over hoogte in de stad, zegt Jacobs. Leiden werkt namelijk aan een nieuwe hoogbouwvisie. Daarin moet komen te staan waar er wel en niet in de hoogte mag worden gebouwd, en tot hoe hoog dat dan mag. De laatste keer dat dit werd afgesproken was in 2007.
Toen is besloten dat het overgrote gedeelte van Leiden ’laagbouwgebied’ is, met gebouwen tot vijftien meter hoog en ’incidenteel een accent tot dertig meter’. In Slaaghwijk, Bio Science Park, Morskwartier en Zuidwest is veertig meter toegestaan en langs een paar drukkere wegen wordt vijftig meter getolereerd. Op drie plekken mogen nieuwe flats tot zeventig meter staan. Dan gaat het om de omgeving van het station, het gebied rond de plek waar rijksweg A44 en de Plesmanlaan elkaar kruisen, en direct achter station Lammenschans.
115 meter
Sinds 2007 is er op bouwgebied ’veel gebeurd’, zegt De Laat in zijn presentatie. In de Lammenschansdriehoek werd bijvoorbeeld, na protest van buurtbewoners, niet tot zeventig meter, maar tot 55 meter gebouwd. De ’Toekantoren’ langs de A44 kwam er niet, maar de raad ging in juni wel akkoord met de ’nota van uitgangspunten’ van de 115-meter hoge Lead-toren. Al zijn de plannen daarmee nog niet definitief; tot 28 januari kunnen bewoners bezwaar aantekenen.
Nu is het: soms wel hoogbouw, soms niet. „Dat vraagt om meer duidelijkheid in beleid”, zegt De Laat. Het stadsbestuur heeft in het beleidsakkoord afgesproken tussen 2017 en 2030 8.500 nieuwe woningen te bouwen. Dat zijn er meer dan zeshonderd per jaar. Een derde daarvan moet bestemd zijn voor sociale huur. Ook moeten er voor 2030 2.700 nieuwe studentenwoningen komen. Als je groen en water in de stad dan ook nog wilt behouden, zou het logisch zijn om de hoogte in te gaan, volgens De Laat.
Plafond
De gemeente wil daarom de drie gebieden waar bouw tot zeventig meter al is toegestaan, groter maken. Ook hebben ze drie nieuwe plekken op het oog om als ’hoogbouwgebied’ aan te merken: twee zones langs de Willem de Zwijgerlaan en een stuk bij de Churchilllaan. De Laat: „Ook is de vraag: is die zeventig meter als plafond nog langer heilig?” Op twee plekken ziet het stadsbestuur wel flats tot honderd meter voor zich: bij het stationsgebied en de paardenwei, op de hoek van Plesmanlaan en Haagse Schouwweg.
„Heeft u de telefoons bij de hand?” Tijdens het digitale stadsgesprek is ook echt alles digitaal: de deelnemers worden gevraagd via hun smartphone vragen en stellingen te beantwoorden. De antwoorden verschijnen dan weer op het videobelscherm, waar iedereen ze kan zien. ’Hoe typeert u uw houding ten opzichte van hoogbouw in het algemeen?’ is de eerste vraag. „Om in te komen”, zegt gespreksleider Jacobs. ’Geen fan van hoogbouw’ schiet als eerste omhoog. ’Wel fan van hoogbouw’ vlak daarna. Eindstand: twee fans, drie ’geen fans’.
Manhattan
Voor één bewoner is het een definitiekwestie: „Ik heb niks tegen hoogbouw, maar als het boven de zeventig meter wordt, begin ik daar wel problemen mee te krijgen.” Torens zijn in veel gevallen niet nodig, volgens een ander. „Manhattan kan in zes lagen gebouwd worden, ik heb de tekeningen hier.” Nummer drie: „Vanaf vier hoog heb je geen relatie meer met de grond. Ik denk dat Leiden vol is, het was afgelopen weekeinde ook al filewandelen in het Singelpark.” Een vierde deelnemer: „Ik kom zelf uit Leiden en ik zou hier graag willen blijven, dan zijn er gewoon woningen nodig. Ik denk dat hoogbouw daar toch een onderdeel van zou moeten zijn.”
Volgende vraag: wat vinden de bewoners van de voorgestelde hoogbouwgebieden? Nummer drie: „Als hoogbouw moet, zijn dit de locaties.” Maar hij blijft erbij: „Je hebt geen contact met de straat, dat doet iets met sociale verhoudingen tussen mensen. Laagbouw is sociaal gezien veel en veel beter.” De jongste deelnemer reageert: „Ik ben 22 en op en top student, ik ken heel veel studenten die het fantastisch zouden vinden als ze geen contact hebben met de straat vanaf het balkon.” Het sociale aspect is wel waar De Laat als stedenbouwkundige ’meer grip op zou willen hebben’, zegt hij. „Dat zou meer aandacht mogen krijgen.”
De laatste vraag van de avond: hoe kan de gemeente omwonenden het beste betrekken? ’Maak de plannen openbaar op een makkelijke, toegankelijke manier’, schrijft er een. ’Vooraf in gesprek, een-op-een-gesprekken, luisteren’, schrijft een ander. ’Laat inspraak niet aan ontwikkelaars over’ is een derde advies. ,,Dat is een partij met een duidelijk belang, die moet je geen openbaar proces laten organiseren. Zodra er wrijving ontstaat wordt dat heel ingewikkeld”, licht de auteur van de opmerking toe. Eén bewoner ziet het echt somber in wat participatie betreft: ’Niet doen, inspraak om draagvlak te genereren, is een illusie.’
Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Leids Mediafonds.
Rhijnvreugd toch afgebroken
Het Leidsch Dagblad van 9 oktober meldt dat de woningen van Rhijnvreugd toch gesloopt gaan worden.
Klik hier voor het artikel.
Rhijnvreugd
Rhijnvreud
Op deze locatie staan zes vervallen woningen. Ze zijn indertijd door het Rijk aangekocht omdat men dacht dat ze zouden moeten worden gesloopt voor de aanleg van de A4-tunnel. Dat bleek niet nodig en sindsdien worden ze anti-kraak verhuurd.
De gemeente heeft nu plannen voor herontwikkeling. Projectontwikkelaar Vink Bouw heeft zich gemeld. Om een rendabel project te bereiken, is diens voorstel het naastgelegen pand (voorheen Loxam verhuur van bouwbenodigdheden) erbij te betrekken. Dit is van de firma Verhagen, die aan de parkzijde van de Hoge Rijndijk ook diverse panden heeft. Het idee is dat Verhagen dit overdraagt aan Vink in ruil voor de mogelijkheid een extra pand te bouwen aan de parkzijde. Dit maakt de locatie voor woningbouw groter en daarmee beter te exploiteren. Zie afbeelding voor plangrenzen.
De herontwikkeling van de locatie Rhijnvreugd wordt stapsgewijs voorbereid. De eigenaren Vink Bouw en Verhagen en de gemeente Leiden hebben samen op 5 juli 2018 een informatieve inloopavond georganiseerd voor omwonenden. Een aantal bewoners hebben daar ook gebruik van gemaakt. De projectontwikkelaar heeft voorlopige plattegronden voor het gebied gepresenteerd (zie onderaan). De huidige Rhijnvreugd woningen worden opgeknapt. Daarnaast zijn er plannen voor eengezinswoningen en (sociale) (huur) appartementen, in totaal 43 woningen. De inrichting wordt daarbij geïnspireerd door de geschiedenis van de locatie: villatuinen en industrieel wonen. Zo blijft de oude fabriekstoren staan in een nieuw aan te leggen binnentuin. Ook wordt een deel van de Oude Rijn weer toegankelijk voor omwonenden.
Aan de overkant komt naast het huidige pand van Verhagen een bedrijfsuitbreiding. Verhagen heeft hiervoor een voorlopige bouwtekening gepresenteerd (zie onderaan). Ook hier geldt dat het bedrijfspand ingepast moet worden in de omgeving van het Matilo park: dus met behoud van bomen en een sloot.
De gemeenteraad is met het Raadvoorstel van maart 2018, na te lezen op https://leiden.notubiz.nl/document/6364758/1#search=%22180133%22, akkoord gegaan, waarmee het college van B&W werd gemachtigd om de gronden te verkopen.
Op de jaarvergadering van de wijkvereniging Roomburg in april 2018 hebben de aanwezigen kennis genomen van de plannen en drietal aandachtspunten geformuleerd:
- de verkeersdruk op de Hoge Rijndijk en de daarmee samenhangende luchtverontreiniging. Extra woningen leiden tot nog meer verkeersdruk. Wellicht zijn er oplossingen denkbaar die de verkeersdruk en luchtverontreiniging verminderen.
- de ontsluiting van de lokatie voor zowel auto als fiets, en de mogelijkheid deze ontwikkeling aan te grijpen om de ontsluiting van de bredere strook tussen Hoge Rijndijk en de Rijn te verbeteren. Verkeersveiligheid speelt hierbij een grote rol.
- In aanvulling op de vorige punten: de toekomst van de bredere strook: het is een beetje een rommelige strook, met van alles door elkaar. Dat past bij een stadsrandzone, maar nu er woningbouw plaatsvindt, roept dat de vraag op hoe de toekomst van dit gebied eruit ziet.
Deze aandachtspunten zijn in juni door vertegenwoordigers van de wijkvereniging ook besproken met de gemeente, die begrip toonde voor deze overwegingen. Uiteraard is ook gesproken over de locatie naast het bestaande gebouw van Verhagen waar een bedrijfsuitbreiding voorzien wordt. De gemeente stelt de kaders waaraan de plannen moeten voldoen. Zo mag er geen kale loods komen.
De gemeente Leiden is verplicht om eerst nog een nieuw (postzegel) bestemmingsplan op te stellen. Deze moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad en hiervoor zal de gemeente de tervisielegging van het ontwerp bestemmingsplan gaan organiseren. Ook moeten de bouwplannen nog verder ontwikkeld worden.
Na de informatiebijeenkomst in juli bleef het enige tijd stil aan de kant van de gemeente. In november hebben we het bericht ontvangen dat er sindsdien enkele zaken aan het licht zijn gekomen die de ontwikkeling bemoeilijken en vertragen. Het gaat onder andere over de ontsluiting van het terrein. Dit betekent dat de gemeente Leiden samen met de initiatiefnemers eerst meer inzicht willen in de haalbaarheid van de ontwikkeling van de lokatie Rhijnvreugd. Pas als er meer bekend is over de gevolgen voor het plan gaan zij verder met het proces. Dit bestaat uit het opstellen van een ‘Nota van uitgangspunten’ en een tweede participatieronde. Daarna kan de gemeente het proces starten om de bestemming te wijzigen. Als het plan wezenlijk wordt aangepast naar aanleiding van de onderzoeken dan zal de gemeente opnieuw een eerste inloopavond organiseren voordat ze de Nota van uitgangspunten opstellen.
De gemeente wil dit hele proces van vooronderzoeken, participatie en bestemmingswijziging eind 2019 afronden, waarna in 2020 de vergunning kan worden verleend en de bouw kan beginnen.
Rhijnvreugd plaatjes
Boven: Plangrenzen.
Rechts: Vlekkenplan Verhagen
Boven: impressie wonen aan de Rijn.
Rechts: modelwoning.
Een aanvulling op dit dossier?
Wil je iets bijdragen ten aanzien van dit dossier?